Apunts

Vols explicar la teva experiència innovadora? Us convidem a...

Innovation On Tour va ser una iniciativa que es va dur a terme entre el 2017 i el 2019 com a caravana d’innovació que proposava parades arreu del territori per compartir bones pràctiques d’innovació.

La llei que posa la ciutadania al centre

El 14 de novembre de 2025, es va publicar al DOGC la Llei 9/2025, que modifica la Llei 26/2010 sobre el règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. L'objectiu d’aquesta reforma és millorar l'atenció a la ciutadania, reforçar els drets a una bona administració i adaptar els serveis públics als nous models digitals.

Principals novetats de la reforma:

DipuPowers: idees, reptes i solucions per impulsar el món...

Una jornada per connectar talent i reptes

El Paranimf de l’Escola Industrial va acollir la trobada DipuPowers, un espai per compartir estratègies i experiències entre diputacions de tot l'estat espanyol. L’acte va ser conduït per Dolors Càceres i Magda Lorente, caps de secció i oficina de la Diputació de Barcelona, amb la presentació inicial a càrrec d’Antoni Vélez, diputat delegat d’Innovació Digital i Integritat Institucional. 

Primera taula rodona: va tractar reptes en els àmbits DipuPower

Fer més fàcil la gestió municipal? És possible!

L’equip SeTDIBA, dins del projecte Municipi360, oferim iniciatives pensades per millorar l’eficiència i reduir càrregues als ajuntaments. 

De moment podeu sol·licitar la campanya de reduir l'estrès: 

Les proves de concepte que van marcar la jornada Local.iA

La jornada Local.iA va reunir administracions, experts i startups per explorar com la intel·ligència artificial pot millorar els serveis locals. Es van presentar diverses proves de concepte innovadores, cadascuna amb un enfocament pràctic per resoldre reptes reals. Es van presentar els següents projectes:

El TOP7 del mes: els ens que més han promocionat el servei...

Aquest mes volem reconèixer els ens locals que més han contribuït a donar a conèixer el servei Fem-ho fàcil.
Gràcies a la vostra implicació i tasca de difusió, s’ha notat un augment significatiu de les trucades i consultes rebudes.

Ens encanta quan expliqueu el servei als vostres equips i, a més, el compartiu amb la ciutadania perquè més persones descobreixen els avantatges de fer tràmits de manera senzilla, àgil i digital.

Quins han estat els ens més destacats?

Inscriu-te a la Jornada Local.IA: 4 i 5 de novembre

Sessió del 4 de novembre de 2025:


Personal dels ens locals de la província de Barcelona. La jornada està adreçada a tècnics i càrrecs electes del món local de tot Catalunya.

* Trieu aquesta opció si treballeu en un ajuntament, consell comarcal o altre ens local de la província de Barcelona. Inscriure'm! (Gestforma)

Actualització de la prova de concepte d'automatització...

Des de fa un temps el Gabinet d'Innovació ha impulsat noves iniciatives relacionades amb l'automatització de processos i la intel·ligència artificial. Entre aquestes iniciatives hi trobem diferents proves de concepte que s'estan duent a terme des de començaments d'any. 

Una de les proves de concepte que estan en fase d'execució és la d'automatització dels informes de pobresa energètica -també anomenats IRER, fent referència a l'exclusió residencial- i actualment en farem una revisió de l'estat de la qüestió:

Ajuntaments pilots

Ens ho expliques a Local.IA?

Cada cop més ajuntaments estan explorant com la intel·ligència artificial pot millorar els serveis públics, optimitzar processos i apropar-se a la ciutadania. Si el teu municipi ha posat en marxa alguna iniciativa amb IA, volem conèixer-la!

Cap a una contractació pública més àgil amb el suport de la...

Des de fa mesos, diversos ajuntaments, entitats locals i el GIITDL (Gabinet d’Innovació, Integritat i Transformació Digital Local) hem estat treballant conjuntament per fer un pas endavant en la simplificació i millora dels processos de contractació pública, especialment en l'àmbit de la contractació menor.

Fem-ho Fàcil: una campanya que funciona al 282%

Des del GIIDTL hem treballat intensament en la campanya “Fem-ho Fàcil”, impulsada conjuntament amb els Consells Comarcals del Bages i del Baix Llobregat. El projecte va començar al febrer de 2025 i ja està tenint un impacte molt positiu.

Resultats destacats fins ara:

Aprofita els cursos

Vols especialitzar-te en un àmbit innovador i amb futur, connectar i fer xarxa amb altres professionals que, com tu, volen liderar la transformació digital amb criteri i impacte?

Des de la Diputació de Barcelona t’oferim dos itineraris formatius en format de microcredencials universitàries (curs on es certifiquen els resultats de l’aprenentatge adquirit amb crèdits europeus ECTS), en col·laboració amb la UAB, pensat per a responsables de govern de la IA i les dades, analistes i caps de projecte del sector públic.

 Què t’aportarà?

TOP 7: Personal ben format i equipat!

Al Gabinet d’Innovació, Integritat i Transformació Digital Local (GIITDL) estem convençuts que treballar tots amb la mateixa metodologia no només és essencial per a la coherència i l’eficiència, sinó que és imprescindible per garantir unes bones pràctiques compartides i enteses per tothom de la mateixa manera.

Des del GIITDL li donem molta importància al servei Suport Programat: "Quedem?", les sessions en línia de suport exclusives per als ens locals SeTDIBA.

La seu electrònica: una porta d'entrada o un mur?

Quan una persona accedeix a la seu electrònica del seu ajuntament perquè ha de fer una gestió, només desitja una cosa: trobar-la fàcil, entendre-la clarament i fer la seva gestió de manera ràpid i sense complicacions. Sovint, no tenen ni volen perdre temps entre menús poc intuïtius o pàgines confuses. I des del Gabinet d’Innovació, Integritat i Transformació Digital Local (GIIDTL) estem convençuts que fer un tràmit amb l’administració no hauria de ser un maldecap.

Parlem de simplificar la contractació......

Com sabeu, hem posat fil a l'agulla en simplificar la contractació menor i millorar l'experiència d'usuari. Però avui us descobrim una altra forma de simplificar radicalment la contractació. Us proposem fer-ho a través de la central de compres de la Diputació de Barcelona. Ara ja podeu contractar la redacció de projectes executius d’instal·lacions fotovoltaiques en coberta, en terra i vinculades a punts de recàrrega de vehicle elèctric, poden fer-ho a través de la central de compres.

Campanyes SeTDIBA

L'Equip SeTDIBA està treballant una sèrie de campanyes amb alguns ajuntaments i consells comarcals. Us fem cinc cèntims perquè les descobriu de primera mà i si us interessa participar d'alguna escriviu-nos a setdiba@diba.cat.

Campanyes SeTDIBA:

1. Campanya per incorporar els tràmits en la gestió: “Reduïm l’estrès, millorem la tramitació”

Objectiu: Que els ajuntaments no només guardin documents al gestor d'expedients, sinó que també registrin les accions o tràmits que fan dins d’un procediment administratiu.

TOP7: quin impacte tenen les visites de seguiment!

El canvi és possible… i comença amb una visita!

Les visites de seguiment presencials que impulsem des de l’equip SeTDIBA són molt més que un simple trobada: són una autèntica oportunitat de millora.

La setmana del govern obert va superar expectatives!

Us volem donar les gràcies per participar activament en els webinars organitzats durant la setmana del 19 al 23 de maig.

 Hem notat una assistència molt més elevada que l’any passat, i això ens omple d’energia per continuar.

Un dels temes que ha generat més interès ha estat la protecció de dades i la intel·ligència artificial. Prenem bona nota d’aquesta expectativa per seguir oferint accions formatives i espais de debat en aquesta línia.

Seguim treballant per oferir continguts útils, actuals i participatius.

1

Nova implantació SeTDIBA a la vista!

La Fundació Cardona Històrica fa un pas endavant en la seva modernització administrativa i aposta per la transformació digital amb la implantació del model SeTDIBA.

Aquesta incorporació suposa una millora significativa en la gestió documental, la tramitació electrònica i la transparència, reforçant el compromís de la Fundació amb una administració més eficient, oberta i propera.

Des de l’equip SeTDIBA, acompanyarem aquest procés amb tota la il·lusió i suport tècnic necessari.

Benvinguts a la comunitat SeTDIBA!

#SAMValladolid2025: Serveis que transformen la gestió...

Els dies 12 i 13 de juny de 2025, la Feria de Valladolid acull el I Congrés Nacional de Serveis d’Assistència a Municipis, un espai de trobada per compartir experiències i impulsar la transformació de la gestió local. Sota el lema «Serveis que transformen: impulsant la gestió municipal», el congrés posa el focus en els reptes de les PYMEL i micro PYMEL i el paper clau de les oficines d’assistència com a garants de la gestió municipal.

TOP 7: els ens que posen més tràmits i utilitzen...

Set ajuntaments dupliquen amb escreix la mitjana de tràmits gestionats: l’ús eficient del gestor d’expedients, clau per reduir l’estrès i garantir el compliment normatiu

La mitjana general de tràmits gestionats pels ens locals se situa en 1,55 tràmits per expedient, segons les darreres dades recollides. No obstant això, set ajuntaments destaquen clarament per sobre d’aquesta xifra, demostrant una capacitat de gestió administrativa molt per damunt de la mitjana.

Els ens amb una mitjana de tràmits per expedient més elevada són:

SeTDIBA simplifica, automatitza i parla clar en la...

L’equip SeTDIBA hem posat en marxa un nou projecte estratègic per abordar un dels àmbits més habituals i, alhora, més susceptibles de millora dins l’administració local: la contractació menor. Amb una mirada centrada en la simplificació administrativa i la comunicació clara, aquest projecte vol transformar la manera com es tramiten aquests expedients, fent-los més eficients, transparents i fàcils d’entendre per a tothom.

El GIITDL es posa les piles amb la IA

El passat 6 de juny, l’equip del Gabinet d’Innovació, Integritat i Transformació Digital Local (GIITDL) vam celebrar una jornada de treball intensa i enriquidora per aprofundir en el coneixement de la intel·ligència artificial (IA) i posar-nos al dia amb les seves aplicacions pràctiques.

Un nou gestor d’expedients en marxa!

La Direcció de Serveis de Tecnologia i Sistemes Corporatius ha impulsat la publicació d’una nova licitació per al gestor d’expedients, una eina clau per a la gestió administrativa digital. Aquesta nova licitació està dissenyada per donar cobertura als municipis de fins a 20.000 habitants, les Entitats Municipals Descentralitzades (EMD), els Consells Comarcals i altres entitats del sector públic.

Saps que el teu ajuntament és Finestreta Única Empresarial?...

Coneixes què ha de fer el teu ajuntament com a Finestreta Única Empresarial

La FUE és el servei públic i gratuït de referència a Catalunya per a Empreses i professionals, que inclou els tràmits municipals d'activitat econòmica.

El TOP7 de de maig 2025: els ajuntaments que impulsen l’ús...

Aquest mes, el rànquing TOP7 reconeix aquells ens locals que destaquen per recomanar el servei Fem-ho Fàcil per presentar factures electròniques. Aquesta pràctica no només reflecteix un compromís amb l'eficiència i la transparència, sinó que també suposa un pas endavant en el compliment normatiu i la sostenibilitat administrativa.

L’Ajuntament de Subirats, un exemple de bones pràctiques en...

L’Ajuntament de Subirats, un exemple de bones pràctiques en la promoció del servei "Fem-ho Fàcil"

Durant una recent visita de seguiment al municipi, les consultores del projecte "Fem-ho Fàcil" han volgut destacar i posar en valor la bona feina que es fa des de l’Ajuntament de Subirats en la difusió i promoció d’aquest servei pensat per facilitar els tràmits i la relació de la ciutadania amb l’administració.

Recomanacions SeTDIBA: què fer quan les eines no funcionen?

Gestió del registre d’entrada. 

  • Entrades electròniques (tot allò que es registra e-TRAM, e-FACT...)

Aquestes entrades s’actualitzaran automàticament un cop restablert el sistema. No cal fer accions manuals. En cas que s’hagi de fer cap actuació us avisarem puntualment.

1

BRG Serveis forma part de la família SeTDIBA

BRG Serveis ja forma part del projecte SeTDIBA, impulsat per la Diputació de Barcelona, amb l’objectiu de digitalitzar i modernitzar la gestió administrativa dels ens públics locals. L’equip tècnic de SeTDIBA ha dut a terme diverses sessions de formació i pràctiques amb el personal de BRG Serveis per garantir una implantació eficaç de la metodologia i eines.

El Gabinet d’Innovació impulsa la simplificació de processos...

Des del Gabinet d’Innovació, Integritat i Transformació Digital Local, l'Oficina de Suport i Assistència Municipal en Serveis Digitals i Orientació a la Dada ha posat en marxa un projecte clau amb un objectiu molt clar: ajudar els ens locals a simplificar els seus processos i posar el ciutadà al centre de les gestions administratives.

TOP7: Abril 2025. Els més proactius!

Des del Gabinet d’Innovació, Integritat i Transformació Digital Local volem fer un agraïment especial als ens SeTDIBA que no només coneixen els recursos i serveis que posem al seu abast, sinó que també hi confien i els demanen de manera activa.

Setmana OpenGov: govern de la dada i IA en acció!

Reserveu del 19 al 23 de maig per participar en la Setmana OpenGov, una iniciativa que posarà el focus en la governança de la dada, la transparència i el paper de la intel·ligència artificial en les administracions públiques.

Durant aquests dies, s’organitzaran activitats, debats i tallers per aprofundir en les eines i estratègies clau per a un govern més obert i eficient.

Properament us enviarem informació de les sessions i activitats que hem preparat.

No us ho perdeu!

NOVETATS GESTOR D'EXPEDIENTS 27 ABRIL 2025

El gestor d'expedients s'actualitza a la versió 25.1.20. Les millores que destaquem són:

Descobreix Local.IA: La intel·ligència artificial al servei...

El proper 3 d'abril, l'Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona es convertirà en el punt de trobada de professionals, institucions i persones interessades en la intel·ligència artificial aplicada al territori. En aquesta jornada, organitzada per la Diputació de Barcelona, es presentarà Local.IA, una iniciativa per compartir coneixements, recursos i eines per impulsar l'ús responsable i eficient de la IA en l'àmbit local.

Les Unitats Mòbils d'Informació al Consumidor apropen...

Gràcies a un acord entre el Gabinet d'Innovació, Integritat i Transformació Digital Local (GIITDL) i el Servei de Salut Pública i Consum de la Diputació de Barcelona, les Unitats Mòbils d'Informació al Consumidor (UMIC) oferiran informació sobre el servei Fem-ho Fàcil.

Fem-ho Fàcil: creix el volum de trucades!

Fa uns mesos us vam enviar una comunicació per donar a conèixer la funció del servei Fem-ho Fàcil i demanar-vos que en féssiu difusió entre la ciutadania i empreses per impulsar-ne l’ús.

Ens complau informar-vos que el servei ha experimentat una increment en volum i ús, gràcies a l’esforç de tots els ajuntaments que han destinat recursos a promocionar-lo.

El Congrés Govern Digital 2025 al CCIB: Sessions destacades...

Els pròxims 12 i 13 de març, el Congrés Govern Digital 2025, que tindrà lloc al CCIB, promet dos dies intensos plens de novetats i informació clau per a tots els interessats en la transformació digital del sector públic. D'entre les moltes activitats programades, volem destacar les sessions on participen membres del Gabinet d’Innovació, Integritat i Transformació Digital Local.

Algunes de les sessions més destacades són:

TOP7 febrer: Els ajuntaments que aconsegueixen que la...

L’equip SeTDIBA estem encantats en veure els resultats obtinguts per diversos ajuntaments que han estat treballant activament per sensibilitzar la ciutadania i incentivar la realització de tràmits telemàtics. Aquesta transformació digital ha estat possible gràcies a les estratègies de comunicació i difusió implementades, juntament amb l’ús de plataformes web amb informació intuïtiva i accessible.

Per què és important conèixer les dades globals SeTDIBA?

Compartir dades és fonamental en el món actual, ja que ens permet prendre decisions informades i millorar la transparència. Conèixer les dades en conjunt del projecte SeTDIBA ens ajuda fer-nos una idea de l'entorn. Des del quadre de comandament podeu extreure les dades del vostre ens i conèixer l'estat de situació de la vostra entitat però és important saber comparar en relació amb el global d'entitats que conformem el món SeTDIBA.

1

NOVETATS SECRETARIA 17 FEBRER 2025

El mòdul d'òrgans col·legiat s'actualitza a la versió 3.1.2. Les millores que destaquem són:

Hi ha novetats en formació pel 2025? Moltes!

Les formacions que vam oferir des del Gabinet d'Innovació, Integritat i Transformació Digital Local durant el 2024 han resultat un èxit.

Compartim aquesta infografia que mostra quines formacions hem ofert i quines valoracions han obtingut els cursos i el personal docent. 

A més, aprofitem per comentar que cara al 2025 trobareu novetats formatives que responen a interessos i necessitats que hem identificat.

1

TOP 7 Gener 2025. Els Ajuntaments que han fet més trameses...

Aquest mes de gener, hem analitzat les sortides generades telemàticament i hem observat que hi ha 7 ajuntaments que optimitzen la seva gestió administrativa utilitzant 100% les sortides telemàtiques. Fer un ús intensiu de les sortides telemàtiques és molt important perquè no només ajuda a millorar la relació amb la ciutadania sino que també serveix per augmentar la productivitat i eficència dels serveis públics. A més, redueixen el temps de notificació i optimitzen els rescursos de l'ajuntament associats al temps i cost d'impressió i enviament de la documentació.

El Dibaròmetre revela resultats negatius.

En els darrers resultats del Dibaròmetre Municipal, hem empitjorat en relació amb la tramitació electrònica perquè la ciutadania se sent més còmode anant presencialment a l'oficina que utilitzant tràmits electrònics. Segons l'estudi, un notable percentatge de ciutadans ha expressat la seva insatisfacció i frustració amb els tràmits electrònics que ofereix l'administració pública optant per l'atenció presencial a les oficines municipals.

TOP DESEMBRE: Gràcies per la vostra col·laboració

Aquest mes de desembre hem volgut posar en valor la importància de la comunicació fluida i constant entre vosaltres (els ens locals) i el nostre equip. Conèixer les vostres necessitats i incidències és fonamental per poder oferir-vos un millor servei i adaptar-nos a les realitats del territori. Cada incidència que registreu, cada necessitat que reporteu, cada curs que valoreu ens ajuda a saber en què podem millorar i què hi manca per oferir el millor servei.

Nadala 2024. Gabinet d’Innovació, Integritat i Transformació...

Benvolguts i benvolgudes, 

Volem compartir amb vosaltres el vídeo de la Nadala que hem preparat el Gabinet d’Innovació, Integritat i Transformació Digital Local. 
L'hem fet amb tot l'amor pels nostres companys i companyes dels ens locals que fan que el nostre dia a dia sigui més divertit.

1

Formació 1er trimestre 2025

Si us interessa algun curs en concret: completeu el formulari i us avisarem personalment!

A continuació trobareu la planificació dels cursos certificats per la Direcció de Serveis Formatius:

I tu com prefereixes rebre la formació: presencial o...

Només una pregunta per part nostra i una resposta anònima vostra ens ajudarà a millorar la manera de planificar la formació de l'any vinent:

Com prefereiu la formació: presencial, mixt o virtualment?